mandag 27. desember 2010

Julens budskap

Vi er midt inne i ei stor høytid og en stor begivenhet i de fleste barns liv. Jula har fått et nytt perspektiv etter at jeg har fått egne barn og vår familie er i en prosess hvor vi skal skape egne juletradisjoner. Jeg er altså med årene blitt mer opptatt av å få frem bakgrunnen til hvorfor vi feirer jul, ihvertfall overfor ungene.
For meg er det viktig å lære Mia og Mathea at det ikke er om å gjøre å få størst og dyrest gaver, men at julen er ei fering av at Jesus ble født. Det å kunne vise omsorg og omtanke for andre, slik Jesus gjorde, kan være en like stor gave som alt annet.
Å få oppleve Mathea som er kjempeopptatt av Jesus og fortellingenene om han (og som hun gjerne lager nye fortellinger om) gir mange festlige historier. En god latter fikk jeg også da Mia kom kjørende med en liten motorsykkel som hun hadde plassert en av de tre vise menn oppå. Jaja, det ble en modernisert fortelling i forhold til hvordan de kom seg til stallen i Betlehem :)
Jeg håper alle har fått oppleve fine øyeblikk i julen 2010 og ønsker alle et godt nyttår, hvor omsorg for andre fortsatt står i fokus!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar