torsdag 26. januar 2012

Hvordan bli en god krangler?

Alle har nok opplevd å krangle med noen; partneren, unger, foreldre, venner, bussjåføren, telefonselgeren etc. Mine krangler har heldigvis utviklet seg siden tenårene, der jeg nok brøt alle rådene i forhold til å være en god krangler.. I dag vil jeg påstå at jeg er en litt bedre krangler enn da. Jeg slamrer ihvertfall ikke med dørene lenger eller roper ut skjellsord til den jeg er uenig med. Voldelig har jeg heldigvis aldri vært og jeg greier som oftest å la være å heve stemmen. som hormonell tenåring var det også en del mer krangling enn i dag, noe jeg er veldig glad for. Er ikke gøy å krangle selv om man er god til det... Leste artikkelen " Barn skal tåle at mamma og pappa krangler" i Dagbladet ( http://www.dagbladet.no/2012/01/26/tema/klikk/helse/19957544/ ) med stor interesse for å finne ut hvor jeg står nå i forhold til å være god eller dårlig på å krangle. Artikkelen kommer som nevnt med med tips om hvordan man blir en god krangler. Ikke alltid like lett å holde seg saklig når man er uenig om noe, men det er viktig om man skal være en "god krangler". Artikkelen kommer også med punkter som sier noe om hvordan man ikke skal krangle. Fysisk vold er da et av punktene man skal unngå. JA! Er ikke det noe alle skjønner?? Jeg vet at det er mennesker som ikke greier å la være å bruke fysisk vold mot partneren, men det er tross alt straffbart å slå så..ja ja. Kanskje noen trenger en påminnelse?!
Alle terapeutene som blir intervjuet sier at barna har godt av å oppleve at foreldrene er uenige og om man alltid skjermer dem fra uenigheter så kan de utvikle seg til å bli konfliktsky. At et barn ikke vet hvordan det skal takle uenigheter med andre barn i barnehagen eller på skolen, eller med kollegaer når de blir voksne, kan gi de problemer. Det er med andre ord mye bedre at de lærer hvordan konflikter kan håndteres på en god måte, nemlig gjennom en trygg kommunikasjon og vilje til å komme fram til kompromiss.
Så neste gang fem-åringen sier at vi må slutte å krangle skal jeg svare tilbake at hun bare har godt av det!
LIDENDE BARN: Mange barn er vitne til at foreldrene krangler ofte. Det kan gjøre dem utrygge og redde. Det er viktig å forklare for barna, og at de ser, at foreldrene raskt blir venner igjen.  Foto: Istock.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar