søndag 26. februar 2012

Karnevalstid - snart forbi?

Å kle seg ut er noe jeg har likt fra jeg var lita! Jeg husker enda hvor stor stas jeg og Ronny syntes det var når mamma orka å gå på mørklofte å hente ned søppelsekken med gamle klær og sko. Innholdet var klær etter oldemor og besteforeldre, ikke butikk-kjøpte dresser ala 2012. Forrige helg starta karnevalet her i Innlandsveien 222. Med storesøster og pappa borte måtte vi to jentene som var igjen øve til barnehagens karneval. Resultatet ble en sjarmerende klovn som kunne være både blid og sur.
Utover i uka ble klovnen bytta ut med kaniner, og pappaen ble også pent nødt til å stille opp for jentene med maling.

Mathea syntes det var kjempemorsomt å få være sminkør. Med i historien er også det at vi rett etterpå fikk besøk av ei dame fra bygda som vi ikke kjenner så godt og Tor-Magne gikk for å åpne døra. Det var ei litt paff dame som fikk komme inn.
I går var det sparkiade her på Berg, og for de som ikke vet hva det vil si så var det en som mente at det var fyllatur på spark. For noen ble det nok det, men jeg vil si at mat og utkledning er minst like sentralt. Alt vi visste før start hadde vi fått vite mandag da vi fikk utdelt en konvolutt med et navn på en vertsfamilie  hvor vi skulle møte lørdag kl 19.00 for forrett. Tema for bekledning var P. Sparketoget gikk fra Tonasveg kl 18.30 og vi bidro med en pirat og en punker
Vi møttes 3 par hos første vertsfamilie på Erikjordet og fikk servert en nydelig blomkålsuppe ala Gunn-Janne til Peace and Love, tre punker og tre pirater. Da kl ble 19.45 ble det åpnet en ny konvolutt der vi fikk en ny adresse vi skulle til. Ut bar det på sparking igjen, denne gangen til Holmeslett hvor vi fikk reinsdyrkjøtt, grønnsaker og en bare helt fantastisk løksaus. Hit kom også en prest, Pocahontas, Pippi, en popstjerne, en påfugl og en prinsesse. Da mat og drikke var fortært kom en ny konvolutt på bordet og vi skulle heldigvis bare litt lenger ned i gata på dessert hos Inge og Aleksander. De hadde 5 nydelig kattunger som jeg selvfølgelig ble helt bergtatt av, så mulig jeg må dit om et par måneder å hente hjem en. Rundt bordet her var det en pave, en politi, tre pirater og to pingviner. Hærlig blanding! Vi fikk en nydelig variant av ostekake. Den var visstnok stekt. God var den ihvertfall!! Da kl nærmet seg halv ellve sparket alle sammen ( en pyroman, pulverheksa, en drøss med pirater, en god del punkere, pingviner, en pelementmaker, noen prinsesser og prinser, selveste Pernille Sørensen, Prestley og Pricilla, pusekatter, en polkadott og en polkagris, en Pink-laidy eller to, påskesola, pasienter og pleiere med flere) til bygdehuset hvor det var musikk og kåring av best utkledte og beste spark. Det var med overraskelse jeg fikk prisen for beste kvinnelige kostyme. Morsomt! Mulig det var neseringe som gjorde utslaget, hehe. Utpå natta sparket jeg og piraten min hjem i snøstorm etter en fantastisk opplevelse av sparkiaden. Møtte flere nye bygdefolk, men jeg kan ikke med sikkerhet si at jeg blir å kjenne igjen alle om jeg treffer de i sivil på mandag. Men stor sannsynlighet at jeg heller ikke blir kjent igjen da..
Nå er vi snart i mars, så jeg tror karnevalsklær skal bli gjemt unna snart (selv om Mia Klovn stadig er på besøk). Et siste bilde er av Fana-genseren jeg strikka for ei stund siden. Siden marius-genseren er blitt mye brukt av Mathea, så har jeg tenkt at denne genseren blir høst/skole-genseren hennes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar