lørdag 4. februar 2012

Livet er farlig...

Som småbarnsforeldre blir man veldig opptatt av sikkerhet og et ønske om å skåne barna for farlige ting. Men etter å ha lest artikkelen i Dagbladet (http://www.dagbladet.no/2012/02/04/tema/helse/klikk/14515173/) om at unger ikke bør være ute når det er -5 grader eller kaldere, lurer jeg på hva vi skal gjøre neste vinter. Gå i hi??? Store deler av den nord-norske befolkningen blir ikke å se store deler av året om alle følger dette rådet. Hudlege Ole Fyrand er ikke i tvil: De skal ikke ut i det hele tatt når det er kaldere enn fem minusgrader.
Man blir også stadig opplyst om ulike matvarer barn bør unngå, feks rosiner, kanel, salt og lettprodukter. Om man leser hele artikkelen viser det seg at det er snakk om store mengder, men selv jeg skjønner at det ikke kan være sunt om barnet får i seg en kopp med kanel eller spiser masse rosiner på kort tid. Magene er da ganske flinke til å si i fra om den har fått nok av en matvare. Ihvertfall har jeg erfart det.
At stress er farlig for barn har jeg også lest. Selv føler jeg at det ikke er spesielt sunt for oss voksne heller, men barn bør så langt det er mulig unngå det, har jeg lest. Langvarig stress fører til søvnvansker, engstelse, hodepine og irritasjon. Drømmer stadig om en stressfri tilværelse, men med meg i familien tror jeg det blir vanskelig. Heldigvis er jeg ikke stresset hele tiden og vi koser oss masse i helger og høytider, ja faktisk noen ganger midt i uka også! Kortvarig stress med påfølgende hvile er imidlertid ikke farlig, men kronisk høyt stressnivå over tid kan gi de symtomene som jeg nevnte ovenfor.
Tidlig barnehagestart er også blitt frontet som mindre heldig for barn. Men det er blitt utgitt en rapport som slår fast at for de fleste barn er det ikke skadelig. Så alle foreldre som har slitt med dårlig samvittighet for å sende sine søte små i barnehagen kan nå levere med god samvittighet.
Jeg tok å googlet "hva kan være farlig for barn" og dette var noe av det som kom opp som farlig: hasj ( ja, tro det eller ei..), se film med aldersgrense over det barnet er, farlige nettsteder, farlig at barnet spiser for lite (sjokk!!), Nedre Karl Johan er farlig for barn (heldigvis ikke noe jeg trenger å bekymre meg så mye for), energidrikker (tror mine barn har nok energi som det er) og flere eksempler på farlige leker.
Som en påminning til alle som leser dette, så er det også farlig å la barn spise snø eller suge på istapper de finner ute, sitte for mye foran TV/data, være passive røykere, bruke skarpe kniver, økser eller andre våpen, samt drikke alkoholholdige drikker eller bruke narkotiske stoffer og til sist bør de ikke gå på veien uten refleks eller være på sjøen uten redningsvest. Om det er noen som kommer på flere ting som gjør livet farlig så skriv gjerne på bloggen  så kan jeg skrive det på liste mi over ting jeg må passe på å unngå med tanke på ungene :)
Når jeg tar en titt på den lista mi tror jeg forresten at vi bare holder oss inne de neste vinterene...



1 kommentar:

  1. alt e farlig,klatre i trær,køyesenger som kan falle over barna,sandkassesand,hetter,snorer,trapper,gjerder,husker,sklier,sola...osv...osv...kan snart ikke gjøre noe spennende lengre,mine unga(Kato) e oppvokst øverst i ei buske og skummelt va det å se på men kor artig han hadde det når han kunne kikke rett inn i 2.etasje hjemme....hilsen Sissel som ofte har hjerte i halsen....

    SvarSlett