søndag 13. mai 2012

Brente knekkebrød..igjen!

Jeg er meg selv lik.. Har laget egne knekkebrød en god stund nå og steker alltid to brett når jeg lager. Som regel er det bare ett brett som blir spisende fordi det første brettet alltid blir avglemt i ovnen. Svartsvidde knekkebrød smaker heller dårlig!
I dag skjedde det selvfølgelig igjen!! Er faktisk lenge siden sist jeg lagde knekkebrød, så jeg var ekstra bevisst på å huske på tida. Men den ble avglemt med en gang jeg satt meg i sofa og begynte på litt jobb-pjusk. Tor-Magne hadde stekt hamburgere til oss til kvelds, så jeg satt å stusset over at det var sånn svidd lukt i stua. Hadde han ikke skrudd av alle platene?? Når jeg endelig går for å sjekke kommer jeg selvfølgelig på at sviddlukta var eget verk...
Kanskje like greit at de ble brent.. Hadde typisk nok også glemt å dele de i biter, så hadde blitt ett enormt knekkebrød!! Nå står andre brettet i ovn, men denne gangen har jeg satt klokka på ringing for å være sikker på å berge ett brett i det minste!
Knekkebrødene er veldig gode og kjempeenkle å lage!
Oppskrift:
3 dl havregryn
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
4 dl sammalt hvete grov
1 ts salt
1 ts bakepulver
8 dl lunkent vann
1,1/4 dl olje

Bland alt det tørre, ha så i væska. La det stå i 5-10 min før du fordeler røra på to bakebrett i passelig tykkelse. Stek nederst i ovn på 200 grader i 40-50 min. Ta ut knekkebrødene etter 10 min i ovn for å skjære de i passende stykker med feks en pizzaskjærer.
Man kan også ha gresskarkjerner i røra for å få enda mer smak på de!
Bare å prøve!!

2 kommentarer:

  1. skulle tru vi va i slekt...æ bruke også å glemme av det meste...det verste va vel smør t steiking som tok fyr,men det gikk greit.Æ bruke forresten å ha 2 ts honning i knekkebrøan,får litt meir smak kanksje(har aldri laga uten honninng da).Her har den yngste hatt bakedag og laga muffins med blåbær og sjokolade,så no sett vi her mett og kvalm:)

    SvarSlett
    Svar
    1. åh! Da skal jeg prøve med honning i neste gang :D

      Slett