tirsdag 27. november 2012

The julekalender



1.desember nærmer seg fortere enn planlagt.. Ikke bare det at magen vokser og tiden for termin nærmer seg, men alt som har med jul og juleforberedelser å gjøre må også tenkes på innimellom kynnere og soving. Jeg føler meg for tiden som en bjørn som har gått i hi for vinteren.. Bekkenet er ikke fornøyd med å sitte, det krangler med meg på natta og i tillegg er terskelen lav for å få kynnere. Da er det eneste som hjelper, å legge seg i senga og slappe av - noe som ofte resulterer i at jeg sovner. Når jeg da våkner igjen er det som regel tid for å begynne å tenke på middag og eventuelt rydde litt rundt om i huset. Men heldigvis er dette forbigående, så jeg satser på fornyet energi på nyåret når jeg endelig får være alene i kroppen min. Føles som jeg har en liten inni meg som forsøker å komme seg ut gjennom mageskinnet, for her er ikke magen mye i ro. Om det går an å få blåmerker innvendig, tror jeg at magen er en eneste stor blåflekk!
Til helga skal julekalenderen til ungene opp på veggen og i år igjen kommer spørsmålet om hvordan den skal gjøres for ikke bli for kostbar. Utfordringen ligger i å finne ting som begge jentene vil kunne bruke, samtidig bør de få det samme ellers blir det skrik og skrål fordi de ikke gjorde det! Ikke alltid like lett å finne noe som passer både en (snart) 4 åring og en 6 1/2 åring.. Leser om flere som har ulike aktiviteter i kalenderen, problemet for meg/oss i år er min begrensning i forhold til å gjøre så mye og at dagsformen er svært variert. Får se om jeg får sneket inn noe allikevel, så får eventuelt pappaen ta seg av en bakerunde til eller tur i svømmehallen.
Det går mange diskusjoner på nettet om kalendertradisjonen og det er store variasjoner på hvor kostbare kalenderene er. Her er det mange meninger, men jeg synes det er viktig å gjøre det som er rett for sin familie og sin pengebok. Jeg havner nok på 3-400 kr pr kalender, men har da stor variasjon på pris. Den billigste gaven kostet ca 3kr, mens den dyreste kostet 40kr. Det viktigste er at jentene blir fornøyd, både for de små og de store gavene, og at ventetiden fram mot jul blir fylt med glede og forventninger!
Ønsker alle en fin adventstid!! Litt på forskudd, men her blogges det ikke så mye for tiden siden jeg er mest i horisontal stilling :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar