fredag 12. april 2013

Påskeferie på etterskudd

Siden påsken ikke hadde nok dager til å dra hjem til foreldrene mine, har jeg og ungene brukt fridagene til barnehagen på å feriere hos bestemor og bestefar. Været har vist seg fra en vårlig side, så vi fikk påskestemning da vi satt i snøborgen og spiste pinnebrød. Denne gangen med en liten vri, nemlig med ost og pizzakrydder i. Ungene likte det kjempegodt og syntes det smakte ostesmørbrød! Oppskriften er enkel: 4 dl hvetemel, 2 ts bakepulver, litt sukker og litt salt, 1,5 dl vann og litt olivenolje. Da deigen var ferdig, eltet jeg inn krydder og ost- nam!
Egentlig er det bare fantasien som setter en stopper for hva pinnebrødet skal smake. Har på jobb laget deig med kanel og sukker i og oreganokrydder. Begge deler ble godt mottatt av elevene. I dag var det mine nydelige jenter som fikk kose seg med ostepinnebrød.
 Etter bålkosen tok jeg meg en trilletur i det fine været. Litt vind, men her må man være fornøyd så lenge sola skinner! Å se asfalten og faktisk se at det tinte, gjorde at jeg måtte mimre litt fra barndommen. For 20 år siden hadde jeg nok mast meg grønn på mamma og pappa om å få ta ut sykkelen, uten hell. I dag skjønner jeg bedre at jeg fikk nei på spørsmålet når det ikke var bart på hele strekningen vi brukte å sykle. Uhell kan fort skje og jeg hadde ikke følt meg trygg nok til å la egne unger sykle mellom barflekkene.
Nå er det pizzakos og avslapning på sofaen. Om alle ungene greier å sovne, så blir det nok litt strikking på hoppedressen til glunten. Han vokser så fort at dressen i str 3-6 mnd begynner å bli for liten..
God helg alle sammen!

2 kommentarer:

  1. Pinnebrød er en sikker vinner. Jeg pleide å la ungene få fylle hullet etter pinnen med syltetøy. Det var mye bålkos i småskolen i forbindelse med skigåing og annet uteliv. Tenker også på alle pølsene og ostesmørbrødene som havna i bålet....
    Det var den tida jeg hadde egne "bålklær".
    Kjempefine bilder!

    Riktig god helg!

    Klem sørfra

    SvarSlett
  2. Takk :) Litt svinn må man visst alltid regne med når unger deltar ;)

    SvarSlett