lørdag 9. november 2013

Dagen i dag

Kjørte hjem fra Leo's lekeland midt på dagen i dag og ble kjempefasinert over det fantastiske lyset som var ute.

(lånt hos Ann-Sissel)
Hukommelsen min er ikke på topp så jeg greide ikke huske hvilken dato som er siste dag vi kan se sola her i Tromsø eller om hvordan været var i fjor på denne tida. Høsten har vært så fin og vi har hatt mange dager med fint lys. Føler mørketida bare kommer kastende på oss! Brutalt og plutselig, uten at jeg egentlig er forberedt på det.
Uansett, for å friske opp hukommelsen min måtte jeg inn på nettet og google litt. 27. november er altså første mørketidsdag her i Tromsø. Så det er ikke mange dager igjen før vi blir innhyllet i mørket store deler av døgnet. Ser hver dag at det sakte, men sikkert blir mørkere og mørkere. Jeg legger merke til det fordi nå er det skjømt når jeg henter Mathias inn fra "ettermiddagsluren" sin og nesten helt mørkt når Mathea kommer fra SFO i halv fire tida. Men selv om jeg både ser og føler at det går mot mørketida, så kjennes det allikevel som om det skjer for fort!
Men, det er altså bare å få med seg det flotte lyset på dagtid, for snart forsvinner det også!
Andre opplysninger jeg kom over når jeg leste om 9.november, var:

  • Tordis og Theodor har navnedag
  • 1938, Krystallnatten -  Nazi-Tysklands første storstilte voldshandling mot jødene begynner
  • 1989 – Berlinmuren faller etter å ha delt Berlin i to i 28 år.
  • Kambodsjas nasjonaldag
  • 52 dager igjen av året

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar